2013. június 7., péntek

Zöldár, 2013 június 07. péntek


Negyedik nap

A vízmérce adatai szerin a vízállás délelőtt 10 órára elérte a 691 cm-t. Hajnali 03 órától harmadfokú árvízvédelmi készültség van.
Tegnap délelőtt 10 órakor 618 cm volt. Ez eddig 73 cm emelkedés 1 nap alatt. Az ezt megelőző 24 órában csak 59 cm volt. Az eddig mért legnagyobb vízszint: 758 cm volt. A mobilgát - általam számolt - magassága 835 cm.
(Forrás)

Meglátjuk, mi sül ki a dologból. A mobil árvízvédelmi fal 8,35 m-ig véd. Mindenhol máshol lehet védekezni további töltéssel, homokzsákokból épített nyúlgáttal. Lehet emelni a magasságot. A mobil árvízvédelmi falnál - had emlegessem ezentúl röviden csak mobilgátnak - nem. Ez a "leggyengébb láncszem". Vajon elég lesz a magassága?

Tegnap egy ismerősöm azt mondta, hogy az osztrákoknál keskenyebb a Duna, és ezért kisebb nyomás nehezedik a mobilgátra, mint nálunk, ezért ott könnyebben bírta a terhelést. Húúúúúúúúúú!

Előre is elnézést kérek mindazoktól, akik a következő sorokat bántónak, vagy kioktatónak éreznék.
A célom csupán a felvilágosítás és a helyreigazítás!
Szóval az érvelés két helyen sántít:
1. A kisebb "sántítás":
A szentendrei Duna-ág a mobil gátnál kb. 200 m széles. Az Osztrák-Német határon fekvő Passaunál pedig 100-200 m, ami szerintem hasonló szélesség. (Tudom, a két Duna szakasz más szempontból teljesen eltérő! Mondtam, hogy "sánta" az érvelés!) Tehát mederszélesség ugyan az, akkor mobilgát terhelése is ugyan az. Lenne. De...!
2. A nagyobb "sántaság". Nem is "sántaság", hanem fél láb:
Általános iskola 7. osztályában azt tanultuk, hogy a - gátra ható - terhelés NEM a mederben lévő víz mennyiségétől függ, hanem a vízszint magasságától! A hidrosztatikai nyomástól. Vagyis az 1 dm2 (hogyan kell itt a "2"-t felső indexbe tenni???) felületre eső súlyt határozzuk meg! Nem a tömeget!
Magyarul: 10 m magas vízoszlop nyomása kb. 10 kg / dm2. (Kockák kedvéért: 100 N/dm2)
Na ezt kell a gátnak elviselnie!

Most pedig következzenek a mai képek.
Emléktábla Péter Pál utcában
(Térkép)

A Péter Pál utcában, a korzóhoz közel, az egyik ház falán van egy emléktábla, ami az 1838-as jeges ár szintjét jelöli. Kíváncsiságból megnéztem, hogy vajon milyen magasan volt az akkori vízszint a mostanihoz képest. (Tudom-tudom: az jeges ár volt, és az sokkal magasabb is lehet, hiszen akkor eldugul a folyómeder, a víz meg csak jön. A mostani zöldárnál meg egy árhullám szalad végig a folyómedren.)

A fényképezőgép lencséjét a vonalig emelve ezt láttam:
(Térkép)



Ott a háttérben, átlátva a gát felett, bizony, az a Duna, vagyis akkor (jóval) feljebb volt a vízszint.

De ezen kívül feltűnt még valami. Itt nem látszik olyan jól, ezért kinagyítom.




A megemelt mobilgát
(Térkép)
Megemelték egy elemmel a mobilgátat. (Az igazat megvallva, már szerdán meg volt emelve, de én csak ma vettem észre.)

A mai nap hozott más "érdekességet" is.
Fentebb már írtam a mobilgát egyik - általam gondolt - hiányosságáról, a gátmagasság-emelés a nehézkességéről. (Bár létezhet valami számomra nem ismert módszer ennek a problémának a gyógyítására!)

Ma találkoztam a "gátevő szörnnyel"! Nem viccelek! Meg is mutatom:
A nagy "gátevő szörny"
Hogy miért hívom így? Tessék elképzelni, hogy egy ilyen "szörny" a maga több mázsás (tonnás?) tömegével nekisodródik a mobilgátnak. Kibírja? Meghajlik? Átszakad?
Azt hiszem, ez is a "puding próbája" eset. Amíg nem tapasztaljuk meg, bármi elképzelhető, nem?

A nap harmadik híre, hogy a vízszint reggel 07 órakor elérte a mobilgát alját és még mindig óránként több, mint 3 cm-el emelkedik. Ettől kezdve a gát már "veszi a terhelést". Kevéssel déli 12 óra után pedig meghaladta a 700 cm-t.
Veszi a terhelést
Mára teljesen víz alá került a kerékpárút, a postás strandi teniszpálya és a büfé is.
Teljesen víz alatt
(Térkép)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ezen a blogon embereket várok értelmes beszélgetésre, egymást tiszteletben tartva. Ha ezt értékeled, akkor örülök, hogy itt vagy! Ha nem, akkor kérlek, menj a máshová, a hozzászólásoddal együtt!
Hozzászólásodban légy kedves és segítőkész. Ha pedig vitába szállsz, a témát támadd, ne az embert.