2012. február 8., szerda

Ki volt Kovács Antal?

Sétálgatván a Kossuth utcán többször megcsodáltam a közel negyed évezredes, romosan is gyönyörű Pajor házat (Kossuth utca 5.).
 
A ház melletti beugróban megbúvó - szintén elhanyagolt - kis kút felidézi a város elmúlt évtizedeinek hangulatát.
 

Kis kút - de nem kerekes...


Amikor arra jártam, meglepődve vettem észre a  kút mellett a falon egy zuzmós táblát felirattal. Próbáltam kibogozni a feliratot, de akkor - a szürke hóesésben - nem sikerült.

Ma ismét arra jártam, napsütésben. Ahogyan a súroló napfény a táblára esett, szépen, olvashatóan bukkant elő a kőlapból a felirat:


"E KÚTAT
KÉSZÍTETTE
KOVÁCS ANTAL
SOLYMÁR"
 
Vajon ki volt az a Kovács Antal, a készítő?!
 
Kicsit keresgélve az interneten, két hivatkozást találtam Kovács Antal kútfúró mesterről itt, meg itt.
Kovács Antal kútfúró mester
(Forrás)
A találatokból kiderül, hogy Solymáron neves személy volt, a falu kútjainak nemcsak építője, hanem gyógyítója is, aki számos környékbeli településen is dolgozott.

Valószínűleg az öntöttvas kútfej már más keze munkáját dicséri, Ő a kutat fúrta.
 
Keresgélés közben még egy fényképet is találtam a mesterről. Sajnos a minősége hagy némi kívánnivalót (magyarul: a Mester felismerhetetlen rajta), de legalább azzal a gondolattal zárom a napomat, hogy tudom, kiről szól a tábla.
 
S mindez mikor történhetett? Feltehetőleg a XX. század első felében valamikor. Biztosan van valahol pontosabb adat, évszám is, de én most megelégedtem ennyivel.

Ha valakinek van még további információja a kúttal, vagy a mesterrel kapcsolatban, hát ne tartsa meg magának, hanem kérem írja le a hozzászólásokban.

Frissítés:

2013 borongós júniusában készítettem az alábbi képet.

Emléktábla nélkül...

A valamikori Pajor Gáspárról elnevezett ház felújítása során az emléktáblát sajnos levették a kút mellől, maga a kút pedig kerítés mögé került.

Nem szeretem a rácsokat, bármilyen díszes is. De talán így nem kél lába a kútnak. :(


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ezen a blogon embereket várok értelmes beszélgetésre, egymást tiszteletben tartva. Ha ezt értékeled, akkor örülök, hogy itt vagy! Ha nem, akkor kérlek, menj a máshová, a hozzászólásoddal együtt!
Hozzászólásodban légy kedves és segítőkész. Ha pedig vitába szállsz, a témát támadd, ne az embert.